Bayram Savas. Tovenaar met staal.
Op de leeftijd dat jij en ik (Huib) nog Hamertje Tik speelden was Bayram al aan het plaatwerken. Intussen kan hij het.
Alle lastechnieken zijn in huis, puntlassen, autogeen, MIG, TIG. Dat wat nodig is. Ook de gereedschappen om plaat te vormen zoals Engels wiel en wals hebben we.
Als Bayram klaar is kun je niet zien dat er aan de auto gelast is. Er hoeft ook niet geplamuurd te worden. Spuitplamuur volstaat.
Voor de Celette richtbank hebben we vaste hulpstukken gemaakt voor de Fulvia coupé en het subframe.. Ook om aanrijdschade te herstellen hebben we de werkuigen.
We staan er elke weer van te kijken hoe krom en scheluw de Fulvia coupé kan zijn en helemaal de Fulvia Zagato. Ik vermoed dat te lang doorrijden met rotte dorpels een hoofdoorzaak is. We maken alles weer zoals het moet zijn.
Hier een paar foto's van een coupé. Er zitten meer dan 300 plaatwerk- en lasuren in.
Zoals je kunt zien was de auto al eerder "gerestaureerd". Dat hebben we allemaal opnieuw kunnen doen. Ik zal eens kijken of ik een slide show module kan installeren om meer foto's te laten zien.. Veel foto's plaatsen op een gewone Drupal pagina betekent vechten met het systeem. Dat doe ik niet (meer). We krijgen al genoeg Fulvia's en Flavia's binnen die "verbeterd" zijn. Het lijkt wel of de Derde Wereldoorlog is uitgebroken zo heeft men in feite gevochten met het briljante originele ontwerp. Een paar uurtjes rijles zouden de wereld verbeterd hebben.
Strak zetten doet Bayram met hamer en tas of met een vlammetje. Het hamertje mag niet zwaarder zijn dan 240 gram anders houd je het niet een dag vol. Toch zie ik ons Bayram wel eens rond lopen als Napoleon. Een arm in de blouse gestoken. Dan masseer ik zijn schouder en kan hij weer verder. Ik zal zijn hamertje een keer wegen.
Er zijn mensen die het beeld hebben dat een grote woeste kerel met bloedoorlopen ogen en schuim op de lippen met een grote voorhamer hun auto staat af te rossen. Dat is een onjuist beeld. Ik ken geen lievere plaatwerker dan Bayram. Het hamertje is 240 gram. Jouw auto wordt met liefde en vakmanschap weer als nieuw gemaakt.
articles_front
- Afbeelding
Afbeelding Fulvia Flavia Lancia specialistOnderhoud - Reparatie - Revisie - Restauratie - Turn key - Inspectie - Advies - Tectyleren…
- Afbeelding
“La vera casa dell’uomo non è una casa, è la strada: la vita stessa è un viaggio da compiere in Lancia”.
"Het echte huis van…
- Afbeelding
Zoon Freek, pa Huib en Tina tijdens de Tulp. Tina is de auto. Voluit heet ze Celestina. Vrienden mogen Tina zeggen.
Oeps. Val…
Oeps. Dat is meteen de vraag der vragen. Wanneer ik Google Translate vraag om een Italiaanse vertaling past de computer van Google precies de goede vervoegingen, verbuigingen en grammatica …
- Afbeelding
La Lancia è uno stile di vita.
Op de meeste sites heet deze sectie "veelgestelde vragen". Wat mij altijd opvalt bij Lancia…
- Video's, foto's en wetenswaardigheden over restauratie, reparatie en werking van het onderstel. Afbeelding
Op deze pagina plaatjes en video…
- Afbeelding
Op de tekening hierboven zie je wat ik soms het grootste wonder uit de automobielgeschiedenis noem. Nummer 19 is de prise as. Die…
- Fulvia en Flavia Motor Afbeelding
AfbeeldingKom alsjeblieft over een paar…
- Afbeelding
Op de leeftijd dat jij en ik (Huib) nog Hamertje Tik speelden was Bayram al aan het plaatwerken. Intussen kan hij het.
…
- Afbeelding
Geboren en getogen in de provincie Turijn. Opgeleid bij Lancia.
Sommigen zeggen dat Wainer de verloren zoon van Vincenzo Lancia is Afbeelding… - Afbeelding
AfbeeldingCasa Lancia
Ambachtsweg 4a3
4854MK Bavel (Breda)
NederlandOpeningstijden:
Maandag t/m vrijdag van 8… - Afbeelding
Oprichter van Casa Lancia AfbeeldingMet Lancia maakte ik kennis in 1960. De buren achter ons op de camping bij Torre del Lago Puccini (…
- Afbeelding
AfbeeldingVan links naar rechts:
Rudy Dalpozzo, Daniele Audetto, Sandro Munari, Amilcare Ballestrieri.
Ook getekend door Arnoldo…
AfbeeldingZeg ik dan ja of zeg ik dan nee? Dat heeft niets te maken met de rijkunst van dochterlief Charlotte of zoonlief Freek…